Koncepcje budowy mostu łączącego Bierawę i Cisek
W czwartek, 13 maja w Starostwie Powiatowym w Kędzierzynie-Koźlu po raz pierwszy przedstawiono trzy koncepcje budowy nowego mostu łączącego dwie miejscowości – Bierawę i Cisek, inwestycji realizowanej z inicjatywy Radnych i Zarządu Powiatu.
Oto opisy trzech branych pod uwagę koncepcji przygotowanych przez specjalistów:
Most łukowy:
Koncepcję tę stanowi czteroprzęsłowy most zespolony z głównym przęsłem nurtowym wzmocnionym łukiem o długości całkowitej(wzdłuż osi drogi – odcinek prosty i w łuku) 199,10 m. Szerokość użytkowa mostu(w świetle balustrad) 11,36 m – jezdnia – 7 m, ciąg pieszo-rowerowy – 3 m.
Przęsła mostu zaprojektowano jako stalowy ruszt zespolony z żelbetową płytą pomostową. Nawierzchnię jezdni stanowi beton asfaltowy. Na ciągach pieszo-rowerowych nawierzchnia odporna na promieniowanie UV.
Na całej długości mostu oraz na dojazdach zaprojektowano bariery energochłonne. Oświetlenie w formie latarni ulicznych ustawionych na betonowych wspornikach.
Most podwieszony (koncepcja 1):
Koncepcję tę stanowi dwuprzęsłowy most podwieszony z jednym pylonem usytuowanym w prawym brzegu rzeki Odry. Zaprojektowano przęsła hybrydowe. Długość całkowita(wzdłuż osi drogi – odcinek prosty i w łuku) 199,10 m. Szerokość użytkowa mostu(w świetle balustrad) 11,36 m – jezdnia – 7 m, ciąg pieszo-rowerowy – 3 m. Przęsła mostu zaprojektowano jako hybrydowe, nurtowe – konstrukcja zespolona, zalewowe – konstrukcja żelbetowa. Pylon zaprojektowano w formie litery Y. Zaprojektowano liny podwieszające w postaci splotów kabli umieszczonych w rurach ochronnych. Nawierzchnia z betonu asfaltowego. Na ciągach pieszo-rowerowych nawierzchnia odporna na promieniowanie UV. Oświetlenie w formie latarni ulicznych ustawionych na betonowych wspornikach płyty pomostowej.
Most podwieszony (koncepcja 2):
Konstrukcja podobna do poprzedniej. Zaprojektowano liny w układzie wachlarzowym w postaci splotów kabli umieszczonych w rurach ochronnych. Na skarpach projektuje się schody z typowych elementów prefabrykowanych. W porównaniu z poprzednią koncepcją nie zmienia się długość, szerokość, nawierzchnia, oświetlenie.
Koncepcja budowy mostu jest pierwszym etapem inwestycji. Drugi etap stanowi dokumentacja budowlana. Zaraz potem Powiat przystąpi do pozyskiwania środków zewnętrznych, są już wstępne deklaracje Ministerstwa Infrastruktury.
Most Bierawa-Cisek jest priorytetowym zadaniem Powiatu. Jednak na przeprowadzenie tak ogromnej inwestycji potrzeba czasu i środków, dla przykładu sama tylko dokumentacja inwestycji będzie kosztować 200 tys. zł(środki powiatu). Niebawem ruszą też prace na starej przeprawie, gdzie wymienione zostanie w całości poszycie drewniane mostu, wkrótce ruszą też niezbędne prace zabezpieczające. Szacuje się, że roboty przy nowym moście(koszt: około 30 mln zł) rozpoczną się najwcześniej za kilka lat.