Standardy ochrony małoletnich
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W STAROSTWIE POWIATOWYM W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU
§ 1. Słownik pojęć
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego;
- dziecku/osobie małoletniej - należy przez to rozumieć osobę poniżej 18 roku życia, w stosunku do której, Starostwo Powiatowe w Kędzierzynie-Koźlu jest organizatorem działalności, o której mowa w art. 22b ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 i 1606) szczególnie w zakresie opieki podczas praktyk zawodowych;
- Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kędzierzynie-Koźlu;
- pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Starostwie Powiatowym w Kędzierzynie-Koźlu na umowę o pracę, zlecenie lub o dzieło, stażystę, praktykanta lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań w Starostwie ma kontakt z dziećmi;
- standardach - należy przez to rozumieć standardy ochrony małoletnich w Starostwie Powiatowym w Kędzierzynie-Koźlu.
§ 2. 1. Do przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnim, uruchamianiu procedury interwencji i prowadzenia dokumentacji wyznacza się Sekretarza Powiatu.
2. Zakres kompetencji Sekretarza Powiatu:
- przekazywanie do zapoznania pracownikom "Standardów ochrony małoletnich";
- przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu/stosowaniu przemocy wobec dzieci;
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji: rejestru zgłoszeń i karty interwencji;
- monitorowanie, analizowanie i proponowanie zmian w standardach.
§ 3. 1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnim:
- każde działanie realizowane przez pracowników wobec dzieci powinno być kierowane najlepszym interesem dzieci;
- pracownik traktuje każdego małoletniego z szacunkiem i cierpliwością, rozumie, że dzieci potrzebują czasu i uwagi, aby pojąć umiejętności konieczne do wykonywania pracy, czas potrzebny do opanowania nowych umiejętności może być różny dla każdego dziecka;
- pracownikowi nie wolno rejestrować wizerunku dzieci bez ich wiedzy i zgody, jak i zgody Starosty;
- pracownikowi nie wolno stosować wobec małoletnich przemocy w żadnej formie;
- niedozwolone jest stosowanie zarówno przemocy fizycznej, seksualnej (w tym przemocy związanej z dotykiem lub inną formą kontaktu fizycznego, przemocy słownej, przemocy rozumianej też jako żarty z podtekstem seksualnym lub komentowanie wyglądu i ubioru dzieci w sposób seksualny, jak też przemocy związanej z użyciem środków porozumiewania się na odległość, rozumianej np. jako wysyłanie wiadomości lub zdjęć o charakterze seksualnym) i przemocy psychicznej (w szczególności nie jest dozwolone krzyczenie, poniżanie, wyzywanie, zawstydzanie, obmawianie lub inne zachowania świadczące o umniejszaniu i wykluczeniu);
- dozwolone jest użycie krzyku wobec dziecka, gdy wymaga tego sytuacja związana z ostrzeżeniem dziecka przed niebezpieczeństwem;
- pracownikowi nie wolno stosować wobec małoletnich mobbingu i dyskryminacji w żadnej formie;
- pracownik powinien wysłuchać zdania małoletnich w sprawach ich dotyczących i uwzględnić je w miarę możliwości organizacyjnych Starostwa;
- pracownikowi nie wolno częstować dzieci używkami (papierosy, alkohol, narkotyki), także poza Starostwem;
- pracownikowi nie wolno angażować się w relacje seksualne lub romantyczne z małoletnimi, także gdy różnica wieku między pracownikiem a małoletnim jest niewielka;
- pracownik powinien unikać faworyzowania dzieci;
- pracownik powinien unikać używania wulgarnego języka lub języka nacechowanego seksualnie w obecności dzieci;
- pracownik powinien unikać niestosownego kontaktu fizycznego z małoletnimi (np. kontakt nieprzyzwoity, naruszający integralność cielesną, w tym brutalne zabawy fizyczne lub żarty tego typu);
- każdy pracownik powinien zwracać uwagę, czy dzieci pracują zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy i natychmiast reagować w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.
2. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnim obowiązują wszystkich pracowników, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą lub na terenie Starostwa Powiatowego w Kędzierzynie-Koźlu.
3. Wszyscy pracownicy zapoznają się ze standardami, składając stosowne oświadczenie zgodnie z załącznikiem nr 1 do standardów.
§ 4. Zasady bezpiecznych relacji rówieśniczych:
- małoletni mają prawo do wyrażenia własnego zdania, nawet innego niż zdanie innych rówieśników, a także prawo do niewiedzy i potrzeby wsparcia w wykonywaniu obowiązków w każdym czasie;
- wszelkie formy prześladowania rówieśników, w tym prześladowanie, obmawianie, ośmieszanie, obrażanie za pomocą aktywności w sieci internet są niedozwolone;
- nie jest dozwolone rejestrowanie wizerunku innych małoletnich bez ich wiedzy i zgody, w szczególności w sytuacjach ośmieszających lub z innego powodu niekomfortowych.
§ 5. Zasady korzystania z urządzeń z dostępem do sieci Internet:
- małoletni mają dostęp do służbowych urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, tylko w przypadku konieczności realizacji poleceń służbowych pod nadzorem opiekuna praktyki;
- zabronione jest wpisywanie obraźliwych komentarzy oraz korzystanie z portali społecznościowych w trakcie wykonywania poleceń służbowych;
- korzystanie z sieci oraz urządzeń elektronicznych odbywa się z poszanowaniem praw i godności drugiej osoby.
§ 6. Zasady interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego:
- pracownik natychmiast zgłasza bezpośredniemu przełożonemu oraz Sekretarzowi Powiatu zaistniałą sytuację w formie pisemnej na Karcie interwencji stanowiącej załącznik nr 2 do standardów;
- Sekretarz Powiatu niezwłocznie informuje służby/instytucje, które zajmują się ochroną osób małoletnich, takie jak: policja, sąd, służby socjalne czy prokuratura oraz przekazuje im kopię Karty interwencji;
- jeżeli stan dziecka tego wymaga zostaje zapewnione mu wsparcie psychologiczne i medyczne do czasu przyjazdu służb;
- w przypadku interwencji bądź uzyskania informacji o krzywdzeniu dziecka pracownicy zobowiązani są zachować tajemnicę.
§ 7. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym oraz małoletnim standardów:
- małoletni oraz ich opiekunowie otrzymują do zapoznania "Standardy ochrony małoletnich w Starostwie Powiatowym w Kędzierzynie-Koźlu" przed rozpoczęciem odbywania praktyki;
- opiekun potwierdza pisemnie zapoznanie się ze standardami na oświadczeniu stanowiącym załącznik nr 1 do standardów.
§ 8. 1. Sekretarz Powiatu, nie rzadziej niż raz na 2 lata dokonuje przeglądu treści standardów pod kątem ich aktualności w zakresie przepisów prawa, a także funkcjonalności w zakresie ochrony dzieci i potrzeb organizacyjnych. Przegląd standardów poprzedzony będzie Ankietą monitorującą, stanowiącą załącznik nr 3 do standardów, adresowaną do kierowników komórek organizacyjnych Starostwa oraz osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.
2. Na podstawie ankiety Sekretarz Powiatu sporządza wnioski w formie pisemnej i w razie potrzeby aktualizuje "Standardy ochrony małoletnich w Starostwie Powiatowym w Kędzierzynie-Koźlu".
§ 9. Postanowienia końcowe: Standardy w wersji zupełnej oraz skróconej (załącznik nr 4 do standardów) udostępnia się na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Kędzierzynie-Koźlu oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Starostwa.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH - WERSJA SKRÓCONA DLA MAŁOLETNICH
Standardy ochrony małoletnich to dokument i zasady, które zabraniają pracownikom Starostwa Powiatowego w Kędzierzynie-Koźlu stosowania przemocy wobec osób małoletnich, tj. poniżej
18 roku życia.
1. Rodzaje przemocy:
- psychiczna: wyzywanie, poniżanie, zastraszanie, itp.;
- fizyczna: uderzanie, kopanie, ciągnięcie za włosy, itp.;
- ekonomiczna: kradzież, niszczenie rzeczy, zabieranie pieniędzy itp.;
- seksualna: nieodpowiednie komentarze na temat wyglądu, dotykanie miejsc intymnych, zmuszanie do czynności seksualnych, itp.;
- zaniedbanie: brak odpowiedniej opieki, jedzenia, ubrania, schronienia, itp.
2. Niedozwolone są: faworyzowanie, działanie niezgodne z zasadami fair play, niedotrzymywanie obietnic, przymuszanie do niechcianych czynności, itp.
3. Pracownicy, którzy mają bezpośredni kontakt z małoletnim, powinni:
- okazywać szacunek, empatię, wsparcie oraz motywować do działania i rozwoju;
- być przyjaźni i pomocni, ale także profesjonalni, sprawiedliwi i dbający o bezpieczeństwo we wszystkich sytuacjach;
- szanować każde dziecko, niezależnie od kultury, religii, pochodzenia, tego, jak żyje i kogo kocha;
- unikać zachowań, które mogą przeszkadzać dziecku, przekraczać jego granice, sprawiać, że czuje się źle lub niekomfortowo.
4. Dorosła osoba powinna zawsze być obok, gdy pracownik rozmawia z osobą małoletnią.
5. Jeżeli dziecko czuje się źle traktowane, powinno od razu powiadomić o tym rodziców, opiekunów prawnych lub innego pracownika.
6. Dziecko może uzyskać pomoc:
- na Posterunku Policji – 997, Pogotowie – 999;
- kontaktując się z „Niebieską Linią” 800 120 002 – konsultanci udzielą pomocy i doradzą, co najlepiej zrobić w danej sytuacji, bez zawiadamiania policji;
- pod numerem alarmowym 112.
Modyfikował: Dorota Behr Data modyfikacji: 22-10-2024 14:18